Friday 15 June 2007

خوابهای جو سورن

یکی از جنبشهای هنر زیرزمینی، لوبرو آرت٭ نامیده می شود. این جنبش در حقیقت از یک هنر مردم پسند برخاسته است و کمیک های زیرزمینی، موسیقی پانک، فرهنگ خیابانی هان راد و دیگر خرده فرهنگ های کالیفرنیایی را در بر می گیرد. از آن به عنوان پاپ سوررئالیسم هم نام می برند. معروفترین کارهای این گروه، نقاشی های آنان است، اگرچه اسباب بازی و مجسمه را هم شامل می شود. یکی از هنرمندان این گروه که می خواهم آثارش را معرفی کنم، جو سورن است. در وب سایت شخصی جو، شمار زیادی از کارهای او را می توانید ببینید اما اثری از صفحهء بیوگرافی دیده نمی شود، در مصاحبه ای با او خواندم که به مصاحبه گر پاسخ می دهد حوصلهء بیوگرافی نوشتن را ندارد. اما با جستجویی در اینترنت توانستم مختصر مشخصاتی از او بیابم. این که مثلاً متولد ۱۹٧٠ در شیکاگوست، در سال ۱۹۹١ از دانشگاه آریزونا لیسانس هنر خود را دریافت کرده و تصویرگری هایش جوایزی برای او به همراه داشته است. در شرح مختصری از زندگی وی در ویکی پدیا نیز می خوانیم که آثارش در نیویورکر، تایم و رولینگ استون آمده است و کمپانی های وارنر باوس و آتلانتیک رکورد نیز از آثار او بهره برده اند.
سورن به مرزبندی و یا به قول خودش پرچم اعتقادی ندارد. او خودش را متعلق به سراسر دنیا می داند. وی می گوید که در نتیجهء رؤیایی که در گذشته دیده است، آخرین سری کارهایش، خودشان را به او تحمیل کرده اند و هنگام اجرای نقاشی، اجازه می دهد تا بومش بازگوید که چه خواهد گذشت. نمی دانم سورن در این دنیا چندمین هنرمندی است که آثارش را مدیون رؤیا بینی است! اما هر چه هست با استواری معتقد است اگر قرار باشد یک بار دیگر زندگی کند، باز هم نقاشی را بر می گزیند، اما دوست دارد این بار آن را از سالهای ابتدایی مدرسه، آغاز کند و نه از دوران کالج.
Lowbrow art٭


5 comments:








negarkhaneyekhyal

said...

salam khanomi ..mamnoon az hozore garmet ... chanta kare jadid gozashtam vase forosh ... shoma in naghashiaye jigaroo az koja miari ..man ashegh tasvir dovomiye in postet shodam ..





Anonymous

said...

فوق‌العاده‌ن!
و چه شباهت حیرن‌انگیزی دارن با کارای جاسینسکی. همین تصویر پائین سمت راست رو که دیدم فکر کردم یکی از کارهای جاسینسکیه با طراحیه متفاوت (اصلا همین توجهمو جلب کرد که چرا این‌قدر طراحی‌ش تغییر کرده!!!) و کلی حیرت کردم از اینکه دیدم طراح کس دیگه‌س؛ و کارهاش واقعا شرافت خاص خودشون رو دارن. خیلی ممنون به خاطر معرفی‌ش.
سرخوش باشید و شاد امیدوارم





ترانه خالقی

said...

نگارخانهء خیال عزیز، ممنون از پیغام و خبرت. عکس کارهای سورن روی سایتش موجوده.
ساسان م. ک. عاصی گرامی، برخی از آثار این دو، تا حدی به هم شبیهه، اما تفاوت هایی در تکنیک کار دارند. به نظر من کارهای سورن شفافیت و خلوص خاصی داره که کارهای جاسینسکی کمتر آن را داراست. ولی سبک کارشان خیلی نزدیکه. آدرس جاسینسکی را هم اینجا می گذارم تا کسانی که علاقمندند به آن سری بزنند:
http://www.aaronjasinski.com/





Anonymous

said...

میبینی، این تصویر ها رو انگار در ادراک کودکی دیدم انگار در خیال کودکی تنها فرم هایی که می دیدم از همین جنس بود.بشر کلی زور میزنه و بزرگ میشه اما وقتی بزرگ شد باید تلاش کنه که به "خود"بچگیش برسه!





Anonymous

said...

ممنون پاسخ‌تون هستم
در اینکه تفاوت‌هائی با هم دارن کاملا با شما موافق‌ام. البته نمی‌تونم نظری راجع به چیستی این تفاوت‌ها بدم، چون کارهای سورن رو تازه دیدم و هنوز بیش از حد تحت‌تاثیر کارهای جاسینسکی‌ام که بتونم دقیق قضاوت کنم. اصلی‌ترین تفاوتی که به ذهن‌ام رسید، راست‌اش، خشونتی بود که در کارهای سورن دیدم. و البته شاید این خشونت رو صرفا در مقایسه با آثار جاسینسکی می‌گم، نه خشونتی به معنای واقعی خشن بودن. اونجائی که کارهای جاسینسکی من رو به یه خیال‌بافی کودکانه فرو می‌برد، کارهای سورن به هراس انداخت‌ام و همین‌اش برام بی‌اندازه جذاب بود. خیال‌بافی‌هاش هراس‌انگیز به نظرم رسیدن. البته باید بیشتر نگاه‌شون کنم به‌هرحال. باز هم ممنون از پاسخ و راهنمائی‌تون.
سرخوش باشید امیدوارم