در فیلم «شور زندگی» جایی گوگن با فریاد به وانگوگ میگوید: تنها چیزی که درنقاشیهای تو میبینم این است که آنها را با سرعت کشیدهای. وانگوگ با خشم فریاد میزند: شاید برای آن که با سرعت نگاهشان کردهای!
*****
با نگاه به آثار لوسین فروید نقاش آلمانی، همیشه فکر میکردم پوست آدمها در نقاشیهای او مرگ را روایت میکنند. فکر میکردم پشت این نقاشیهای پر قدرت اما رنگ پریده، آدم خشنی باید وجود داشته باشد.... فیلم گفتگوی او را که اما تماشا کردم، با شگفتی دیدم هر آنچه گمان کرده بودم اشتباه از آب درآمده. و عجیب آن که رنگ پوست آدمهای نقاشیهایش هم چقدر به رنگ پوست خود او نزدیک است. او آنچنان که شهرت یافته، تنها نقاش زنهای چاق نیست، اگرچه هرگز از مدلهای زیبا با ژستهای زیبا هم در نقاشیهایش بهره نمیبرد.
فیلم این گفتگو را به هر آن که نقاش است پیشنهاد میکنم. مردی که همیشه از دوربین و مصاحبه فراری است.
بخش نخست
بخش دوم
بخش سوم
بخش چهارم
بخش پنجم
*****
با نگاه به آثار لوسین فروید نقاش آلمانی، همیشه فکر میکردم پوست آدمها در نقاشیهای او مرگ را روایت میکنند. فکر میکردم پشت این نقاشیهای پر قدرت اما رنگ پریده، آدم خشنی باید وجود داشته باشد.... فیلم گفتگوی او را که اما تماشا کردم، با شگفتی دیدم هر آنچه گمان کرده بودم اشتباه از آب درآمده. و عجیب آن که رنگ پوست آدمهای نقاشیهایش هم چقدر به رنگ پوست خود او نزدیک است. او آنچنان که شهرت یافته، تنها نقاش زنهای چاق نیست، اگرچه هرگز از مدلهای زیبا با ژستهای زیبا هم در نقاشیهایش بهره نمیبرد.
فیلم این گفتگو را به هر آن که نقاش است پیشنهاد میکنم. مردی که همیشه از دوربین و مصاحبه فراری است.
بخش نخست
بخش دوم
بخش سوم
بخش چهارم
بخش پنجم
پیوست: این گفتگو در گالری هیوارد لندن، با ویلیام هیور در سال ١٩٨٨ انجام شده است.
0 comments:
Post a Comment